پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۶۴۵
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
برخی ایرادات نیاز به اصلاح مراکز واکسیناسیون کشور مطرح میشود که با اوج گیری واکسیناسیون بایستی حل شود.
شعار سال:  در این چند بند، برخی ایرادات نیاز به اصلاح مراکز واکسیناسیون کشور مطرح میشود که با اوج گیری واکسیناسیون بایستی حل شود.

گاهی دیده میشود عوامل واکسیناسیون بدون داشتن لباس فرم مشغول به فعالیتند. شبکه‌های بهداشت واکسیناتور‌ها را ملزم به پوشیدن روپوش، گان یا کاور بهداشت کند و سایر عوامل اجرایی حتما کاور متحدالشکل بپوشند.

 عدم مدیریت جمعیت و شلوغی درون و بیرون مراکز اکثرا مورد غفلت است. بسیج، حراست و نیروی انتظامی میتوانند در فاصله گذاری‌ها به کمک مراکز بیایند.

 در مراکز واکسیناسیون یا اصلا بنر‌های اموزشی مناسب نیست و یا بقدری نصب شده که افراد تمایلی به خواندن آن نمیکنند. حتما در قسمتی از مراکز بنر آموزش‌های قبل و بعد دریافت واکسن نصب شود و مردم را تشویق کنید بخوانند.

 نصب اطلاعیه ها، نام واکسن‌ها و... بصورت دست نویس، بدخط و ... کج سلیقگی در برخی مراکز است. توصیه میشود شکل و شمایل کار را مرتب و درست رقم بزنیم.

ناظر مرکز واکسیناسیون یا یکی از عوامل بایستی هر یک ساعت دمای یخچال و کولدباکس‌ها را چک کند و در صورت عدم رعایت واکسیناتور به جد برخورد کند. زنجیره سرد نقش حیاتی در کیفیت واکسن دارد.

 واکسیناتور‌ها باید هم از نظر نحوه تزریق و هم پاسخگویی به سوالات پزشکی و مرتبط با واکسن مردم تبحر داشته باشند. هرگونه خطا و عدم تسلط واکسیناتور بسیار نگران کننده است.

 ارائه محتوای آموزشی غلط به مردم توسط برخی عوامل اجرایی بسیار نگران کننده است. واحد‌های گسترش و بیماری‌ها بازاموزی مجازی برگزار کنند.

به هیچ عنوان مراکز واکسیناسیون نباید خارج از دستورالعمل اعلامی فردی را واکسینه کنند. حتی یک نفر میتواند مشکل ساز شود. رعایت این اصل هم وظیفه شرعی است و هم قانونی.

 انسجام و هماهنگی امورات عوامل دانشگاه‌های علوم پزشکی با داوطلبین و نهاد‌های دارای مشارکت بسیار ضروری است و اقدامات خارج از هماهنگی گا‌ها دیده میشود. این چالش اگر وجود دارد باید حل شود.

معاونت‌های بهداشت امکانات و تجهیزات محدودی دارند. دلیل ندارد مراکز بسیار دانشگاه‌ها غیرفعالند و امکانات آن مجموعه‌ها بلااستفاده باشد و تمام سختی را معاونت بهداشت بکشد. بایستی خودروها، تجهیزات و حتی نیرو‌های سایر بخش‌ها که واکسینه شدند و در تعطیلاتند برای ثبت، پشتیبانی و... پای کار بیایند.

پرداخت حق الزحمه عوامل اجرایی واکسیناسیون همواره مورد عفلت قرار میگیرد. تزریق واکسن را نباید محدود به یک یا دو ماه دید و باید برای حداقل ۸ ماه دیگر شرلیط ثابتی را رقم زد.

 موارد فوق نقد‌هایی است که گا‌ها دیده میشود و برای بهتر شدن اوضاع پیشنهاد میشود. بیان این نکات انکار سختی ها، مشکلات و زحمات شبانه روزی نیرو‌های سلامت در این مراکز نیست.

احمد مهری- اپیدمیولوژیست

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از متخصصین بهداشت ایران
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین